Új felfedezés: Hatékony kétoldalas sebtapasz, amely összehúzza a bőrt rekord idő alatt!

Új felfedezés: Hatékony kétoldalas sebtapasz, amely összehúzza a sebeket rekord idő alatt!

Rendkívül hasznos segédeszközt fejlesztettek ki amerikai kutatók a sebek extra gyors begyógyítására. A Massachusetts-i Technológiai Intézet tudósai egy olyan kétoldalas sebtapaszt alkottak meg, amely pillanatok alatt, akár 5 másodpercen belül összehúzhatja a bőrt nyílt sebek esetén.

Dr. Xuanhe Zhao mérnök, a tapasz egyik létrehozója elmondta, hogy ma a világon évente 230 millió komoly műtétet végeznek el, amelyeknél szükséges, hogy minél gyorsabban lezárják a nyílt sebeket, de akár a beavatkozások után is felszakadhatnak ezen, ami szivárgással, fájdalommal, felületi elváltozásokkal és fertőzésekkel járhat. Munkatársaival együtt azért alkották meg ezt a csodatapaszt, hogy minél gyorsabban újraegyesülhessenek a bőr kötőszövetei, vagyis rekordidő alatt begyógyulhasson a nyílt seb.

A szakember szerint a tapasz az olyan érzékeny területeken, mint a tüdő vagy a légcső is működik, akár 5 másodperc alatt összehúzza a szöveteket. A kutatócsapat tapasztalatai szerint ez hatásosabb és gyorsabb is, mint a műtét közben használt ragasztók, amelyeket az 1970-es évektől kezdve használnak az orvosok a szövetek összeillesztésére.

A tudósok egyébként a pókoktól lesték el az ötletet. Ezek az állatok ragasztószerű anyagot bocsátanak ki, amikor zsákmányra vadásznak, mert ezzel nedves körülmények között könnyebben megkaparinthatják áldozatukat. Ebben a ragacsos gélben lévő poliszacharidok (cukormolekulákból álló vegyületek) azonnal felszívják a vizet a rovaron, az így keletkezett száraz folthoz pedig hozzá tud ragadni a pók.  A kutatók ezt a folyamatot utánozták le poliaktrilsavval, amelyet a pelenkákban is alkalmaznak. Ebben olyan vegyszerek vannak, amelyek erős kötéseket tudnak képezni - ez segíti elő a szövetek összeillesztését.

A kétoldalas tapaszt az orvosok nemcsak sebek gyors gyógyítására, de a testbe beültethető orvosi eszközöket is lehet vele rögzíteni a szövetekhez, akár a szívben is.

A kutatócsapat patkányokon és sertéseken már sikeresen tesztelték a segédeszközt. Szerintük rendkívül hasznos, sőt akár életmentő is lehet a komoly műtétek utáni komplikációk elkerülésében, például a gyomorműtét utáni szivárgások megelőzéséhez, ami vérmérgezéshez és más halálos szövődményekhez vezethet.

Forrás: szeretlekmagyarorszag.hu