Ürülék kapszula, a koalák megmentéséért

Ezek a veszélyeztetett erszényesek annyira ragaszkodnak az általuk kedvelt egy fajta fa leveleihez, hogy inkább éhen halnak, mint hogy önként más táplálékra álljanak át.

A koalák mikrobiomjának megváltoztatása székletátültetéssel lehetővé teszi, hogy az erszényesek más fajta eukaliptuszokat is elfogyasszanak, ily módon túléljék egyre fogyatkozó élőhelyük elvesztését - vélik ausztrál kutatók. A Queenslandi Egyetem kutatói elemezték és megváltoztatták a koalák beleiben lévő mikrobákat és azt találták, hogy ürülékátültetéssel képesek befolyásolni azt, milyen eukaliptuszfajt egyenek meg az állatok.

A kutatókat a Victoria államban élő Otway-foknál elő koalapopuláció számának meredek csökkenése késztette a probléma tanulmányozására. A kutatók vadon befogott, kizárólag az Eucalyptus viminalist evő koalákat vonták be a tanulmányba. "Ürülékeket gyűjtöttünk vadon élő más koaláktól, amelyek egy másik eukaliptusz fajt, a spárgakérgűt fogyasztják, az ürülékükben lévő mikroorganizmusokat sűrítettük, saválló kapszulákba csomagoltuk, majd a fogságban lévő koaláknak adtuk" - mondta Blyton. Az ürülékátültetés megváltoztatta a koalák mikrobiomját, lehetővé tette, hogy sárgakérgű eukaliptuszt fogyasszanak.

"Ez hatással lehet ökológiájuk minden aspektusára, köztük táplálkozásukra, élőhelyük kiválasztására és a források használatára" - hangoztatták. A jövőben ilyen kapszulákat alkalmazhatunk a koalák mikrobiomjának megváltoztatásához még azelőtt, hogy biztonságosabb környezetbe vándorolnának vagy probiotikumként antibiotikumos kezelésük esetére.

Ausztráliában országszerte mintegy 80 ezer koala él, a faj fenyegetettnek számít. Az ország jelképének számító állatokra az egyik legnagyobb veszélyt természetes élőhelyeik elvesztése jelenti.

Forrás: ma.hu