Tudósok új számítógépes Föld modellt készítettek

A Föld forró központja és a hideg, kemény külső héja egyaránt felelős a tektonikus lemezek kúszó (és néha katasztrofális) mozgásáért. Az új kutatások azonban érdekes erőegyensúlyt mutatnak fel - a pezsgő köpeny szuperkontinenseket hoz létre, míg a kéreg széttöri őket.

A lemeztektonika folyamatával kapcsolatos következtetés levonásához a tudósok új Föld számítógépes modellt készítettek , amelynek kérgét és köpenyét egyetlen varrat nélküli rendszernek tekintik. Idővel a virtuális bolygó felszínén a tektonikus mozgás körülbelül 60% -át meglehetősen sekély erők hajtották végre - a felület első 62 mérföldje( megközelítőleg 100 km) alatt. A köpeny mély, kavargó konvekciója ( hőáramlása) vezette a többit. A köpeny különösen fontos lett, amikor a kontinensek szuperkontinensekké alakultak össze, míg a sekély erők domináltak, amikor a szuperkontinensek szétváltak.

Ez a "virtuális Föld" az első számítógépes modell, amely "a kérget és a köpenyt összekapcsolt, dinamikus rendszernek tekinti" - jelentették a kutatók a Science Adventes folyóiratnak október 30-án. Korábban a kutatók olyan hővezető konvekciós modelleket készítettek a köpenyben, amelyek elég jól illeszkedtek az igazi köpeny megfigyeléseihez, de nem utánozták a kéreg formáját. A kéregben lévő lemeztektonika modelljei előre jelezhetik a lemezek mozgásának valós megfigyeléseit, de nem kötődött jól a köpeny megfigyeléseihez. Nyilvánvaló volt, hogy hiányzik valami abban a tekintetben, hogy a modellek összekapcsolják a két rendszert.

De mi lett volna, ha Pangea nem vált volna szét? Erről is vannak elképzelések, ahogyan az a videóból ki is derül...( A feliratok beállításánál, az automatikus fordítás magyarra tökéletes, csak rá kell kattintani. )