Rovarok által inspirált robot

RoboBee X-Wing

A kutatók már nagyon régóta szeretnének létrehozni bogár méretű robotokat, amelyek lehetőség szerint repülnek is. Nagy segítség lehetne úgy az űrkutatásban, mint a katasztrófavédelemben, valamint a mezőgazdaságban. A mai rendelkezésünkre álló elektronikai felszerelések, amelyek szükségesek az áramellátásához és a vezérléséhez, eddig ezt nem tették lehetővé.

2019. június 26- án a Harvard kutatói bemutattak egy rovar által inspirált robotot RoboBee X-Wing néven. Ez a világ legkönnyebb robotja. Szárnya 3, 5 , magassága 6, 5 centiméter. Apró szárnyai másodpercenként 120 szárnycsapkodásra képesek, az energiát a szárnyak fölé épített napelemekből nyeri. A jármű négy szárnyat használ, amelyeket két alumínium-oxiddal erősített piezoelektromos hajtómű hajt meg, hogy növelje az aerodinamikai hatékonyságot és elérje a csúcs emelő-súly arányát 4,1-1 , amely nagyobb izomtömegű tolóerőt mutat, mint tipikus biológiai társaiké. A jármű integrált rendszere és a nem kötött repüléshez szükséges elektronika súlya 259 milligramm. Hasznos terhelhetősége lehetővé teszi további fedélzeti eszközök használatát. Csak 110–120 milliwatt teljesítményt fogyasztva a rendszer megfelel, a hasonló méretű rovarok, mint például a méhek tolóerő hatékonyságának. Hosszabb repülésre azonban nem képes, a kutatók mégis nagy mérföldkőnek tekintik az eredményt.

Elmondásuk szerint még nagyon sok fejlesztésre van szükség elsősorban a navigációban, az energiaforrásban és a szélellenállás megoldásában. Ennek ellenére Jafferies és Helbling a Nature folyóiratban publikálták a kutatómunkájukat, s máris egy továbbfejlesztett változaton dolgoznak.

Az Ős meséje: Az elefántmadár