Néhány évtizede a régészek egy 3300 éves mumifikálódott karmot találtak

Kép: Wikimedia Commons

Néhány évtizede a régészek egy 3300 éves mumifikálódott karmot találtak

A mai napig olyan sok minden van, amit még mindig nem tudunk a gyönyörű bolygónkról és történelméről. És valószínűleg ez az oka annak, hogy a tudósok és a régészek mindig fedeznek fel számunkra is érdekes, izgalmas dolgokat.

Három évtizeddel ezelőtt régészek egy csoportja feltárt egy barlangrendszert az új-zélandi Owen-hegyen, amikor lélegzetelállító leletre találtak. Felfedeztek egy tökéletesen megőrzött dinoszaurusz-szerű karmot, amelyhez még mindig izomcsoport tartozott. Később kiderült, hogy ez a titokzatos láb 3300 éves volt, és egy moa nevű kihalt madárhoz tartozott, amely körülbelül 700-800 évvel ezelőtt halt ki.

Így nézett ki valamikor a moa / Kép: boredpanda.com

A moa először 8,5 millió évvel ezelőtt jelent meg a Földön! Ettől kezdve legalább 10 moa-faj volt az élővilág része. A legnagyobb moa, az óriásmoa (Diornis) elérhette a 2 m-es magasságot és a 240 kg tömeget is.

A kutatók véleménye szerint az új-zélandi óriási, röpképtelen moa madarak kihalását valószínűleg meggyorsította, hogy hosszú idő alatt érték el ivarérettségüket.

Angol és új-zélandi tudósok az óriás madarak lábcsontjaiban föllelhető, a fák évgyűrűihez hasonló növekedési gyűrűket tanulmányozták. Úgy találták, hogy a moa mintegy 10 év alatt érte el végleges nagyságát, és még több évig tartott, mire ivaréretté vált. Ez nagyon sebezhetővé tette őket az emberi vadászokkal szemben, akik 700 éve érkeztek Új-Zélandra.

A moákkal ellentétben a jelenleg élő madarak általában 12 hónapon belül elérik kifejlett méretüket.

A moák egyedszáma 1000 éve valahol három és tizenkét millió között lehetett, de ez alig 159 000-re csökkent, mielőtt a polinéziaiak megérkeztek, talán a vándormadarak által behurcolt madárbetegségek miatt vagy vulkánkitörések helyi hatásai következtében.

Négy moa faj és az ember méretbeli összehasonlítása / Kép: Wikimedia Commons