"Nagymamaeffektus " a kardszárnyú delfineknél

Kép: Wallhere.com

"Nagymamaeffektus " a kardszárnyú delfineknél

Az embereknél közismert az úgynevezett nagymamaeffektus, vagyis az, hogy a nagymamák segítik a gyerekeik és az unokáik életét. A kardszárnyú delfineknél hasonló hatást fedeztek fel a tudósok.

"Ha egy orkanagymama meghal, a halálát követő években az unokái nagyobb valószínűséggel halnak meg" – emelte ki a tanulmány egyik megállapítását Dan Franks, a York egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

Franks szerint ez a megfigyelés segíthet megérteni, miért fontos, hogy a nőstények a reprodukciós képességük elvesztése után is még hosszú ideig élnek. "Evolúciós szempontból továbbra is átadhatják génjeiket és genetikai örökségüket azzal, hogy unokáiknak segítenek" – magyarázta a kutató.

Más szóval, ha nem folytatják a szaporodást, az orkanagymamák valójában többet tesznek annak érdekében, hogy génjeik átöröklődjenek, mint ha szaporodnának.

Franks felidézte, korábbi kutatások már igazolták, hogy az orkapopulációkban a nagymamák fontos vezető szerepet töltenek be. Például gazdag tapasztalataik és tudásuk miatt általában a csoport elején úsznak, ha élelmet keres a család. A tudós szerint mivel már nem képesek a szaporodásra, "jobb helyzetbe kerülnek a csoport vezetéséhez".

Azt is megfigyelték már, hogy az idősebb nőstény kardszárnyú delfinek közvetlenül etetik az ivadékaikat és unokáikat. Emellett a kutatók azt is gyanítják, hogy valamiféle bébiszitterszerepet is betöltenek az unokák mellett: ha az anyaállat táplálékot keres, a nagymama marad az unokákkal – állapította meg Franks. A kutatók az elkövetkező időkben drónfelvételeket készítenek a kardszárnyú delfinekről, hogy jobban megértsék interakcióikat és viselkedésüket.

Forrás: erdekesvilag.hu