Most már bizonyítottan tudjuk, honnan származtak a Stonehenge-t alkotó hatalmas kövek

Kép: tracycooperposey.com

A Stonehenge  körkörösen elrendezett kőtömbökből és földsáncokból álló monumentális őskori építmény az angliai Wiltshire- ben, Salisbury - től mintegy 13 km-re északra. Kiépítése Kr. e. 2500 körül kezdődött és 2100 körül fejeződött be. Az 1950 óta folytatott ásatások alapján megállapították, hogy Stonehenge három szakaszban épült.

A hely korabeli szerepével kapcsolatos elméletek az 1919-ben, de főként az 1950-ben indult ásatások nyomán születtek. Az öt brit egyetem összefogásával készült kutatás eredménye alapján kialakult legfrissebb álláspont szerint olyan emlékmű, mely az addig jórészt háborúskodásban élő törzsek egységét jelképezi. A régészeti helyet és környékét az UNESCO 1986-ban a világ kulturális örökségének jegyzékébe vette fel.

Tekintettel arra, hogy 21 km-es körzetben nincs építkezéshez használható terméskő, a középkorban és az újkor elején köveit építkezésekhez hordták el, és az évszázadok során az időjárás is rombolta. Ma idegenforgalmi fogadásra alkalmas infrastruktúrával rendelkezik, évi látogatóforgalma megközelíti az egymilliót.

A régészek és geológusok évszázadokon át vitatták a Stonehenge építéséhez használt anyagok eredetét, ám ezt az érvet végre a Science Advances  folyóirat új tanulmányának köszönhetően le lehet fektetni. A kémiai elemzések sorozatát felhasználva a tanulmány szerzői meggyőző bizonyítékokkal szolgáltatnak arról, hogy a szerkezet hatalmas kősziklái, a West Woods nevű helyről származnak, amely mintegy 25 kilométerre van magától az emlékműtől.

A rejtély végleges megoldására a kutatók hordozható röntgen-fluoreszcencia-spektrometriának nevezett technikát használtak, a fennmaradt homokkövek kémiai összetételének elemzésére, mielőtt összehasonlították volna őket egymással, hogy meghatározzák kémiai változékonyságuk mértékét. Az 52 homokkő közül 50-nél találták meg azokat a  kémiai tulajdonságokat, amelyek azt jelzik, hogy mind ugyanarról a helyből származnak.

Forrás: wikipédia, IFLSCience!