Miért vesznek részt egyes állatok azonos nemű szexuális viselkedésben?

Fotó: Popular Science

Miért vesznek részt egyes állatok azonos nemű szexuális viselkedésben?

A tudósok eddig több mint 1500 állatfajban rögzítették az azonos nemű szexuális viselkedést, a házi szarvasmarhától a fonálférgekig.

Számtalan hipotézist javasoltak annak magyarázata érdekében, hogy miért marad fenn az azonos nemű szexuális magatartás (SSB) a feltételezett darwini paradoxon ellenére, hogy miért szánnak az állatok időt és energiát olyan szexuális tevékenységre, amely nulla esély utódok létrehozására?

Egy új, a Nature Ecology and Evolution folyóiratban megjelent elmélet elmozdul a tradicionális „miért" kérdéstől, és ehelyett azt kérdezi: nos, miért ne? A cikk szerzői azt sugallják, hogy ezek a viselkedések egy közös ősnél fordulhattak elő, amelyből minden állat kifejlődött, és továbbra is fennmaradtak. A cikk szerint a szexuális rugalmasság bizonyos fokú evolúciós plusz lehet.

A természetes szelekció elmélete, amelyet Charles Darwin, az evolúciót ösztönző fő mechanizmusok. A legegyszerűbben fogalmazva az elmélet így szól: Egy szervezetben vagy egy fajon belül a tulajdonságok sokfélesége jelen van. Ezen tulajdonságok némelyike ​​előnyös lehet, míg mások károsak lehetnek. Ha bizonyos tulajdonságok valóban hasznosak vagy valóban károsak, akkor befolyásolják a szervezet túlélési és génátadási képességét - ez egy állat „alkalmassága". Az igazán jótékony tulajdonságokkal rendelkező állatoknak több utódja lesz, ami azt jelentheti, hogy a tulajdonság gyakoribbá válik az adott faj génkészletében.

Az azonos nemű szexuális viselkedés témájával kapcsolatos korábbi kutatások arra a feltevésre támaszkodtak, hogy az állatok közös őse kizárólag a különféle neműek szexuális viselkedésével rendelkezett DSB, vagy az, amit az emberek heteroszexualitásnak hívnak). Ezért a múltbeli hipotézisek feltételezik, hogy az SSB egymástól függetlenül fejlődött a különböző állatfajok között. Az új cikk mögött meghúzódó tudósok ellentétesen vélik - az SSB az egyik közös ősben megtalálható vonás - egy olyan faj, amely szaporodási stratégiájaként választotta meg a válogatást.

Ez a feltevés azt sugallja, hogy a közös ős egy többsejtű, szexuálisan reprodukáló, mozdulatlan lény volt, amely valószínűleg nem tudta meghatározni és elkülöníteni a faja egyik nemét a másiktól. Azok a szervezetek, amelyek kizárólag a különféle neműek szexuális viselkedését gyakorolják, olyan tulajdonságokra támaszkodnak, mint a test eltérő mérete, színe vagy kémiai jelei, a nemek közötti megkülönböztetéshez. Az elméleti ősnek még nem voltak ezek a dimorf tulajdonságai vagy képességei, ezért mind az SSB-ben, mind a DSB-ben részt vett a párzási lehetőségek maximalizálása érdekében.

Az állatok szaporodási képességének más akadályaihoz képest - mint például a meddőség vagy a párverseny - az SSB következményei jóval alacsonyabbak. Ezért a tulajdonság mellett vagy ellen történő kiválasztás viszonylag gyenge lenne.

"Időnként a sokszínűség és a problémamegoldás különböző módjai egyaránt értékesek."

A történelem folyamán az evolúciós biológusok a természetes világot emberközpontú szemlélettel nézték  -, amely sok éven át az SSB-t tekintélytelennek, vagy legalábbis irrelevánsnak tekintette. Pontosan ezért választották a szerzők az SSB és a DSB kifejezéseket a „homoszexualitás" vagy a „heteroszexualitás" helyett, hogy a továbbiakban megakadályozzák az emberi kulturális elfogultság és a nem ember állati szexuális viselkedés közötti összekapcsolódást. Noha a cikk szerzői elismerik az új hipotézisük helytelenségét, remélik, hogy ösztönöznek más tudósokat a régi normáktól való elszakadásra, hogy jobban megértsék a világot.

"Nagyon fontos kritikusan gondolkodni az egyes jelenségek megközelítésében, és megpróbálni megérteni őket, hogy világos válaszokat kapjunk arról, hogy honnan jöttünk, vagy kik vagyunk" - mondja Giglio.

"Ha nem tesszük fel a megfelelő kérdéseket, akkor soha nem fogjuk megkapni a megfelelő válaszokat."

Forrás: popsci.com