Melyik az egészségesebb étrend: a vegán vagy a húsfogyasztó?

Egypetéjű ikreknél vizsgálták

A Turner fivéreket általában a világ körül kalandoznak, de a közelmúltban genetikailag egypetéjű ikrekként önkénteskedtek a tudomány javára. A londoni King's College Ikerkutatási és Genetikai Epidemiológiai Tanszékén végzett közelmúltbeli tanulmány részeként, az ikrek 12 héten keresztül két, kifejezetten eltérő étrendet követtek: Hugo szigorúan vegán ételeket evett, míg Ross továbbra is húst és tejtermékeket evett.

A húsevő Rosshoz képest, a vegán Hugo koleszterinszintje jelentős mértékben csökkent, és a 2-es típusú cukorbetegséggel szembeni rezisztenciája meredeken emelkedett. Hugo elmondta, hogy az első hetekben a vegán étrenddel küszködött, hatalmas sóvárgást tapasztalt a hús és a sajt után, de végül megszokta, és azt állította, hogy energikusabbnak érzi magát.

Figyelemre méltó, hogy a vegán étrend állandóbb vércukorszinttel és energiaszinttel társult, míg a húsevő étrend keményebb energiacsúcsokat és -zuhanásokat eredményezett. Érdekes módon azonban a vegán étrend a bélbaktériumok sokféleségének súlyos csökkenését eredményezte, miközben a hús- és tejtermékek diétája alatt stabil maradt. Elméletileg ez azt jelenti, hogy a vegán Hugo potenciálisan fogékonyabb lehetett a betegségekre, Rosshoz képest.

A nagyobb léptékű kutatások meglepő betekintést tártak fel a bélbaktériumokról és arról, hogy az egyének hogyan reagálnak az ételre. A londoni King's College ugyanezen csapatának 2019- es tanulmánya megállapította, hogy az emberek ugyanazon ételekre adott reakciói egyediek, még egypetéjű ikrek esetében is. Annak ellenére, hogy ugyanazokat az ételeket eszik, egyesek vércukorszintje és inzulinszintje meredeken emelkedik, ami a súlygyarapodással és a cukorbetegséggel áll összefüggésben, míg mások zsírszintje a véráramban marad, ami növeli a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

A tanulmány szerint ennek oka valószínűleg a bél mikrobiómájában – a bélrendszerben élő baktériumok billióiban – rejlik. Bár a genetika fontos szerepet játszik abban, hogy hogyan dolgozzuk fel az élelmiszereket, a bél mikrobiómának is jelentős hatása van azáltal, hogy befolyásolja az élelmiszer lebontását. Mivel a mikrobakolónia összetétele személyenként változik, így a mi válaszaink is ugyanazon élelmiszerre változnak.

"Azt találtuk, hogy a legtöbb egypetéjű ikrek mikrobáinak csak 25-30 százalékát osztják meg egymással" - magyarázta Spector professzor. "Úgy gondoljuk, ez az oka annak, hogy sok anyagcseréjük eltérő, és ezért reagálnak másképpen az ételekre."

Forrás: IFLScience!