Megtalálták a mesterséges anyatej fő alkotóelemét?

Általánosan elfogadott, hogy az anyatej jobb egy csecsemő számára, mint a tápszer. Számos okból azonban a szoptatás nem minden nő számára lehetséges.

Most az ő megnyugtatásukra hoztuk a jó hírt:  befejeződtek az új kutatások és sikerült megtalálni az egyik kulcskomponenst, amely az anyatej számára extra hatékonyságot ad. Ezzel a tudással felfegyverkezve a kutatók elkészítettek egy olyan továbbfejlesztett csecsemőtápszert, amely az anyatej számos előnyeit kínálja, ideértve az agy fejlődésének potenciális serkentését.

Az anyatej nem csak kalóriát tartalmaz a csecsemő táplálásához hanem számos más hasznos komponenssel van töltve - például fehérvérsejtekkel, amelyek segítenek a fertőzés leküzdésében , és speciális tápanyagokkal, amelyek elősegítik az egészséges bél mikroflórájának fenntartását. Továbbá segíti a növekedést, erősíti az immunrendszert és az általános jólétet. Fontos szempont, hogy egyes összetevők központi szerepet játszanak az agy fejlődésében.

Az anyatej egyik fő alkotóeleme a zsírsejtek, amelyek membránnal vannak bevonva, s mely tápanyagokat, köztük fehérjéket, cukrokat és lipideket tartalmaznak. Noha nem teljesen világos, hogy ezek a tápanyagok miért annyira kritikusak a tejzsírgömb membránjában (MFGM), úgy tűnik, hogy nem találhatók sokféle keverékben.

„Bizonyítékok kezdenek felhalmozódni, arról, hogy a tápanyagok közül a membrán nagyon fontos", mondja a tanulmány egyik szerzője John Colombo, pszichológia professzor és  az Life Span Institute at the University of Kansas igazgatója. "Homogenizált összetételben a cseppek fel vannak bontva, és ezeket a membrán tápanyagokat általában eltávolítják." A sejtmembrán (más néven sejthártya) az élő sejtek mindegyikének külső felszínén megtalálható, kb. 5 nm (10−9 m) vastagságú hártya. Feladata, hogy körülvegye és elkülönítse a sejt belső állományát annak külső környezetétől, ugyanakkor kontrollált kapcsolatokat teremtsen a sejt külső és belső környezete között, valamint más sejtekkel.

Az MFGM tápanyagok fontosságának kiemelésére a kutatók klinikai vizsgálatot végeztek Kínában, közel 300 csecsemőnél, akiknek felét standard tápszerrel tápláltak, míg a másik felét olyannal, amelyet szarvasmarha-MFGM-mel egészítettek ki.

Amint arról a Journal of Pediatrist ezen a héten számolt be , az MFGM-mel kiegészített formula néhány lenyűgöző eredménnyel büszkélkedhet. Az MFGM kiegészítõ készítménnyel kezelt csecsemőknek 4–9 hónapos korukban magasabb volt a neurológiai fejlődés pontszáma. Emellett javította a tartós figyelmet 1 éves korukban és kissé erősebb nyelvi készségekkel is rendelkeztek 18 hónapos korukban. Ráadásul kevesebb gyomor-bélrendszeri és légúti problémájuk volt.

Az MFGM tanulmányozása még  korai szakaszában  van, így a kutatók nem biztosak abban, hogy a kognitív fejlődéshez való kapcsolat milyen jellegű. Ennek ellenére minden bizonnyal izgalmas felfedezés, amely további vizsgálatokat igényel a jövőben. A tanulmány szerzői remélik, hogy az elért eredmények megteremtik a további kutatások alapjait.

Forrás: IFLSCIENCE!