Kolumbia vízilovai veszélyt jelentenek az ország vízi ökoszisztémájára

Nem először hallunk arról, hogy egy diktátor invazív fajokat telepít egy ország ökoszisztémájába, csakis saját kedvtelése okán. A volt román diktátor Nicolae Ceausescu a grizzly medvék megszállottja volt, s most arról olvashatunk a külföldi híradásokban, hogy Pablo Escobar kedvtelésből tartott vízilovai veszélyt jelentenek a tavak élővilágára.

Bármennyire is hihetetlen, de még az oroszlánoknál is veszélyesebb ez az állat, amelyek szülőföldjükön évente több , mint 500 embert ölnek meg.

A tudósok először vizsgálták meg a Dél-Amerikában hátrahagyott vízilovakat, amióta a hírhedt kábítószer-uralkodó birodalma összeomlott. Nem meglepő, hogy a szembeszökő invazív fajok csúnya hatással voltak a kolumbiai vízi ökoszisztémára.

Tehát az első kérdés, amit feltehetünk: mit keresnek vízilovak, a Szaharától délre fekvő Afrika őshonos fajai Kolumbiában, és mi köze van ezeknek Pablo Escobarhoz?

Amikor Escobar kábítószer-kartellje magasan virágzott, a "kokain királya" a vérrel festett pénzének egy részét orrszarvúkba, zsiráfokba, zebrákba és vízilovakba  fektette egy privát állatkertben. Amikor 1993-ban meghalt, az állatok nagy részét áthelyezték, azonban a vízilovak túl makacsnak és agresszívnek bizonyultak a költözéshez. Ők Escobar korábbi birtokán maradtak, és végül vadon élő populációt képeztek a közeli tavak és a Magdalena folyó körül.

Az Ecology folyóiratban a kolumbiai és a kaliforniai San Diego Egyetem kutatói befejezték első tanulmányukat arról, hogy ez az invazív faj hogyan befolyásolta a helyi ökoszisztémát. Két év alatt a csoport rendszeresen leolvasta a vízminőséget, az oxigénszintet és a stabil izotópjelzéseket, majd összehasonlította azokat a víziló nélküli tavakkal.

A fő probléma az ürülékük. Amikor a víziló széklete elsüllyed a folyómederig, hatékonyan elkezd működni erős műtrágyaként. Ez a víz algáinak és baktériumainak fellendülését okozza és ártalmas algavirágzást is eredményezhet .

"Ez az egyedülálló faj nagy hatással van ökoszisztémájára natív ( természetes) afrikai körzetében, és azt tapasztaltuk, hogy hasonló hatású, ha egy teljesen új kontinensen telepednek meg, egy teljesen más környezetben.

„Azt találtuk, hogy a tavak akkor termelékenyebbek, ha vízilovak vannak benne. Ez megváltoztathatja az algák és baktériumok fajtáját, és olyan problémákhoz vezethet, mint  a túlzott algatermelés, ami a vörös árapályhoz hasonló káros algavirágzásokhoz vezethet. "

Mi is a vörös árapály?  Előjelek nélkül, vöröses barna alga lepi el a part menti területeket, eldugítva a vízvezetékeket, megmérgezve a halakat és gyakran embereket is.

A kutatók hozzáteszik, hogy a víziló populációja csak tovább fog növekedni. Néhány becslés szerint Kolumbiában az elkövetkező évtizedekben potenciálisan több ezer egyed lehet.

Forrás: IFLScience