Élvezik- e a patkányok a csiklandozást?

Kép: IFLScience!

Élvezik- e a patkányok a csiklandozást?

Egyes kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy az emberek miért  nevetnek csiklandozáskor? Mivel a laboroban nagyrészt állatokon kísérleteznek, a patkányokat kezdték felmérni, hogy vajon csiklandósak- e, annak érdekében, hogy rajtuk keresztül kerüljenek közelebb a megoldáshoz. Megállapították, hogy a patkányok igenis csiklandósak, sőt hangosan kuncognak, amikor csiklandozzák őket- derül ki a Current Biology folyóratban megjelent legújabb tanulmányból.

Azt már mindenki tudja, hogy az embereknél a csiklandozás, még ha rosszul is esik, nevetést vált ki. De miért van ez a kényszernevetés? Erre még mindig nem sikerült választ találni.

Az őszinte mosolyt tudományosan Duchenne- mosolynak nevezik.

A 19. század közepén Guillaume Duchenne, francia származású kutatóorvos az ember arcizmainak működését tanulmányozta. Az érdekelte, hogy mi a különbség az őszinte mosoly (nevetés) és a nem őszinte mosoly (vicsor) között. A hasonlóság abban rejlik, hogy mindkét esetben a szánk elszélesedik, fogaink láthatóvá válnak.

Való igaz, hogy a patkányok is csiklandósak, és kuncognak, de , hogy valójában milyen érzéseket élnek át közben nem tudtni. A kutatók most azon dolgoztak, hogy kiderítsék, hogyan éreznek ők.

A korábbi kutatások alapján, amikor a patkányok 50kHz-es hívásokat bocsátottak ki, boldogok voltak, s mivel a mérések ez esetben is ezt az értéket támasztják alá, a kutatók már biztosak abban, hogy csiklandozáskor pozitív érzelmekkel telítettek, ezek az apró emlősök. Tehát a patkányok nevetése nem kényszerből fakad, igazi őszinte nevetés.

Esőmese