Az Ős meséje: Óriás fejű ragadozók a triász idején

Az itt bemutatott Garjainia madiba erythrosuchid faj Dél-Afrikában őshonos. Kép: Mark Witton

Az Ős meséje: Óriás fejű ragadozók a triász idején

Millió évvel a dinoszauruszok előtt, tank-szerű ragadozók, amelyek abszurd módon hatalmas fejű komodói sárkányoknak tűntek, sétáltak a bolygón. Mint kiderült ezek a hüllők, erythrosuchids néven fejlődtek ki és „hiperhúsevőkké" váltak, olvashatjuk egy friss tanulmányban.

Erőteljes állkapcsukkal és "steakkésekhez hasonló fogaikkal" valószínűleg "az élelmiszerlánc élén" voltak ökoszisztémáikban - mondta Richard Butler, a tanulmány vezető szerzője, a Földrajz, Föld és Környezettudományi Iskola paleobiológiai professzora,. az Egyesült Királyságban, a Birminghami Egyetemen.

Valójában az eritrosuchidák feje arányosan nagyobb volt - a testmérethez viszonyítva, mint a legnagyobb húsevő dinoszauruszok fej-test aránya .Az éles, nagyfejű eritrosuchidák 250 és 238 millió évvel ezelőtt éltek, a triász korai szakaszában (251 millió és 199 millió évvel ezelőtt). "Közelebb állnak az archosauruszok ősi törzséhez - melynek a csoportjába madarak, dinoszauruszok, krokodilok és pterozauruszok tartoznak " - mondta Butler.

Még egy képzetlen szem előtt is, ezeknek az ősi vadállatoknak a feje szokatlanul hatalmasnak tűnik, és a kutatók azt remélték, hogy az eritrosuchidos kövületek alaposabb vizsgálata rávilágít arra, hogy miért alakultak ki ilyen furcsán hatalmas fejek. A tudósok összehasonlították a fej és a combcsont hosszát az eritrosuchidákban az egyéb élő és kihalt négy végtaggal rendelkező állatok méréseivel. Megállapításaik megerősítették, hogy az eritrosuchidák „hatalmas feje valójában arányosan nagyobbak, mint bármely hüllőé". Ez a tulajdonság valószínűleg akkor fejlődött ki, amikor a csoport adaptálódott az ökológiai rések kitöltésére hipermarhonos állatokként ( kizárólag húst fogyasztók).

Ilyen hatalmas koponyák esetén, mint az erythrosuchids állkapcsai, fogai és a nagyobb izmok, nagyobb harapást kölcsönözhettek - mondta paleontológus és szabadúszó paleoartista Mark Witton. Witton, aki nem vett részt az új tanulmányban, azonban rekonstruálta az erythrosuchid egyik faját, a Garjainia madiba-t, a lény előzetes tanulmányozása céljából.

"Érdekes nem csak a fejméret: az állkapcsaik és a fogszabályozásuk is meglehetősen kifinomult" - mondta Witton a Live Science e-mailben. És bár felmerül a kérdés, hogy ezek az ősi "sárkányok" miként használták az állkapcsukat, az biztos: a fejük nem volt olyan nehéz, mint amilyennek látszott. A hüllőcsoport koponyái tele voltak légzsákokkal, ami viszonylag könnyűvé tette őket. És mindenesetre a robosztus nyaki izmok stabilan tartották őket - magyarázta Witton.

"Valószínűleg méretük ellenére pontosan és finoman mozgatták a fejüket" - mondta. "Lehet, hogy a fej hatalmas, de láthatjuk, hogy jól támaszkodik és erős, izmos testhez van erősítve."

Az eredményeket online november 20-án tették közzé a Royal Society Open Science folyóiratban .

Forrás: Live Science