Az Ős meséje: Megtalálták az emberiség őshazáját?

Tüzet csiholó szan férfiak ( wikipédia)

Az Ős meséje: Megtalálták az emberiség őshazáját?

A dél-afrikai szan törzs ( busmanok) tagjai az egyik legrégebbi anyai DNS-származékot hordozzák a Földön. A kutatók szerint most már tudják a legkorábbi anyai őseink pontos helyét, azaz az őshazánk hollétét..

Kétszázezer évvel ezelőtt a Föld minden élő emberének legkorábbi közös ősei az afrikai Kalahári sivatag közepén zöldellő oázisban volt. . A most kihalt tavak, erdők és gyepek, Makgadikgadi paleowetland néven ismeretes, ahol legősibb nagymamáink és nagyapáink több tízezer évig vadásztak, gyűjtögettek és neveltek itt családot. Végül, amint a Föld éghajlata megváltozott, az esőzésekben bekövetkező változások termékeny új utat nyitottak meg a sivatagban. A távoli rokonoknak először volt esélyük arra, hogy felfedezzék az ismeretlent, és hátrahagyták azt, amit kutatók egy csoportja "ma minden ember ősi szülőföldjének" nevez.

Napjainkban a kontinens déli részén élő több mint 1200 bennszülött afrikai genom tanulmányozásával összeállították a Föld egyik legrégebbi DNS vonalának történetét : az L0 nevű géngyűjteményt, amelyet anyai úton továbbítanak a mitokondriumokon keresztül és néhány populációban figyelemre méltóan változatlanul maradt fenn évszázadok óta. Annak nyomon követésével, hogy mikor vált szét az L0 vonal kissé eltérő részvonalakra, amelyeket ma még néhány őslakos afrikai népességben megfigyeltek, a kutatók úgy vélik, hogy pontosan meghatározták, hol éltek az L0 első hordozói, ahol több ezer éven át fejlődtek.

"Régóta tudjuk, hogy az emberek Afrikából származnak, és 200.000 évvel ezelőttről"- mondta egy sajtótájékoztatón Vanessa Hayes, genetikai szakember, az ausztráliai Garvan Orvosi Kutatási Intézet és a sydneyi egyetem genetikusa. "De amit nem tudtunk, amíg ez a tanulmány nem volt, pontosan az , hogy hol volt az őshaza."

Vannak kutatók azonban, akik szkeptikusan fogadták a hírt. Chris Stringer, a londoni Természettudományi Múzeum emberi eredet szakértője azt mondta a Live Sciencenek, hogy "óvatos" a modern genetikai eloszlás használatával annak következtetésére, ahol az ősi populációk 150 000 évvel ezelőtt éltek - különösen egy olyan kontinensen, mint Afrika. (Hasonló tanulmányok a legkorábbi emberi populációkat Afrika keleti, nyugati és déli részeire vezetik vissza.) Ezenkívül hozzátette, hogy mivel ez a tanulmány csak az anyai öröklött genetikai kód egy szekvenciáját követi, eredményei esetleg nem fedik le az emberiség Afrikán keresztüli legkorábbi utazásainak teljes képét. Inkább a rendelkezésre álló legjobb bizonyítékok arra utalnak, hogy a genetikailag különféle alapító populációk a kontinens különféle részein élhetnek, és a modern embereknek nem egy, hanem több őshazát adtak.

Az L0 vonal a kizárólag a mitokondriumokba kódolt DNS-szekvencia. A mitokondrium, egy kis sejtszervecske, amely az ételt celluláris energiává változtatja. A mitokondriális DNS a genomnak csak egy töredékét teszi ki, a DNS nagy része a sejtmagokba zárva helyezkednek el. Noha a nukleáris DNS-t mindkét szülő örökli, és minden generációnál rekombinálódik, a mitokondriális DNS kizárólag az anyától örököl, és több tízezer évig változatlan maradhat. Mint ilyen, a mitokondriális DNS (más néven "mitogenom")  kulcsszerepet játszik a genetikai történelem nyomon követésében.

Az L0 különösen fontos ebben a tekintetben, mivel úgy gondolják, hogy minden élő ember az anyai vonalon származik le attól a nőtől, aki először hordozta a szekvenciát, és akit "mitokondriális Eve" -nek hívnak. Manapság az L0 vonal leggyakrabban  két őslakos csoportban van jelen, akik Dél-Afrikában élnek. Az őslakos afrikaiak számos más csoportja hordoz mitokondriális DNS-t, amely ebből a vonalból származik, de finom variációkkal. Ha ezeket a variációkat összehasonlítjuk a csoportok között, a genetikusok összeállíthatják az általános ütemtervet, amikor ezek az ősi genetikai vonalak eltérnek.

Az új tanulmányban a kutatók mintegy 200 L0 mitogenomot szekvenáltak Afrika déli részén élő őslakosok körében. Összehasonlítva egy több mint 1000 létező L0-szekvenciával rendelkező adatbázissal, az adatkészlet az egyik legátfogóbb pillanatfelvételt hozta létre, amelyből az ősi vonal és annak legközelebbi szárazföldi területei eloszlanak meg ma Dél-Afrikában. Ez az eloszlási adat lehetővé tette a csapat számára, hogy megbecsülje, hogy mikor éltek mitokondriális Eve leszármazottjai először külön, amikor genetikailag különálló csoportokra osztódtak.

"Ezeket felhasználva elmondhatjuk, hogy mi hiszünk ebben az emberi őshazában" - mondta Hayes.

A kutatók szerint ez a szülőföld Makgadikgadi, egy hatalmas vizes terület, amely körülbelül 120 000 négyzetkilométeres terület, vagyis nagyjából kétszerese a Victoria tó területének, ami Afrika ma létező legnagyobb tava. A csoport megállapította, hogy a mitokondriális Eve és leszármazottai körülbelül 30.000 évig (200 000 és 170 000 évvel ezelőtt) éltek ebben a régióban, mielőtt az L0 család feloszlott az első alcsoportba.

Tehát miért hagyták el őseink végül a szülőföldjüket, megváltoztatva genetikai sorsukat a folyamatban? A tanulmány szerzői szerint ez valószínűleg az éghajlatváltozás miatt volt . Az éghajlati modellek és a térség üledékmag-mintáinak felhasználásával a csoport megállapította, hogy körülbelül 130 000 és 110 000 évvel ezelőtt a változó csapadékminták a Makgadikgadi környékének sivatagában több „zöld folyosót" nyitottak a lakható földterületről. A vizes északnyugati és délkeleti folyosók ebbe az irányba vonzhatták a migránsokat, és elvezethették azokat azon területek felé, ahol ma még mindig élnek különféle őslakos csoportok - írta a kutatók. Ez a mozgalom megfelelően magyarázza az L0 alcsoportok eloszlását Afrika déli részén.

Amit azonban nem magyaráz meg, a genetikai vonalunk másik fele, a férfi . Stringer szerint nincs sok bizonyíték arra, hogy legkorábbi férfi őseink az itt leírtakhoz hasonló utat jártak volna be.

"A hím örökölt Y kromoszómát vizsgálva a fennmaradó emberekben jelenleg ismert legkülönfélébb vonalak Nyugat-Afrikában, nem pedig Dél-Afrikában találhatók, és arra utal, hogy Y-kromoszómás őseink innen származhatnak" - mondta Stringer.

A tanulmány szerzői elismerik, hogy a modern embereknek több hazája is lehet amelyekben különböző genetikai vonalak gyökereződtek. Az L0 egyszerűen a legjobban megőrzött vonal, szigorúan anyai eredetének köszönhetően. Tehát, bár a kutatók valószínűleg közelebb kerülnek annak a kis Édennek a meghatározásához, ahol a mitokondriális Eve a családját alapította, még mindig túl korai volna azt mondani, hogy valamennyien megtaláltuk az őshazánkat.

Forrás: livescience.com