Az elefántok tumorszupressziós ( tumorelfojtós) gének teljes arzenálját fejlesztették ki

Andrey Altergott fotója a Pexels oldaláról

Dugong / Kép: wikipédia
Földimalac / Kép: Expert Afrika

Az eLife folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a tudósok felfedezték, hogy az elefántok - és valószínűleg más nagy szárazföldi emlősök - a tumorszuppressziós ( tumorelfojtós) gének teljes arzenálját fejlesztették ki, amelyek elhárítják az aberrált tumorsejteket. Ezeknek a géneknek a másolatai nagyobb számban találhatók, mint más állatoknál, ami lehetséges, hogy a gigantikus test növekedésének is köszönhető.

A kutatók ma már úgy vélik, lehetséges, hogy az új rákterápiák titkai a nagyobb állatok genomjában rejlenek.

"Annak megvizsálásával, hogy a nagy, és hosszú életű fajok hogyan fejlesztették ki a rák elnyomásának jobb módjait, megtudhatunk valami újat arról, hogyan működik az evolúció, és remélhetőleg megtalálhatjuk a módját annak, hogyan használhatjuk fel ezeket az ismereteket az új rákkezelések ösztönzésére" - mondta Juan Manuel Vazquez, a kaliforniai Berkeley Egyetem nyilatkozatában.

Érdekes, hogy nem csak az elefántok rendelkeznek veleszületett védekezéssel a rák ellen. Úgy tűnik, hogy mások is, így például a dugong, a földimalac és még az elefántcickány is. Annak ellenére, hogy az elefántok rokonai, néhányuk meglehetősen kicsi, ami arra utal, hogy ezek a gének ( TP53) a hatalmas testek evolúciója előtt vagy alatt keletkeztek.

A TP53 gén utasításokat ad a p53 (vagy p53) tumorfehérje nevű fehérje előállításához. Ez a fehérje tumorszuppresszorként működik, ami azt jelenti, hogy szabályozza a sejtosztódást azáltal, hogy megakadályozza a sejtek túl gyors növekedését és osztódását (szaporodását).

Forrás: IFLScience!