Az Egyesült Államok partjainál felfedezett geotermikus kémények városa

Kép: IFLScience!

Az Egyesült Államok partjainál felfedezett geotermikus kémények városa

Közvetlenül a washingtoni állam partjai "mentén" fekszik a víz alatti geotermikus tornyok metropolisza. Ezeket a kéményszerű szerkezeteket túlhevített víz, ásványi anyagokban gazdag hidrotermális folyadék, például vas-szulfid és kalcium hozza létre, amelyet a magma felforrósított 300 ° C-ra, melyek azután a víz alatti szivárgásokból és hidrotermikus szellőzőnyílásoknak nevezett gejzírekből kiürülnek a tengerfenékre. Amint a folyadék eléri a hűvös tengervizet, az ásványok megszilárdulnak és megkristályosodnak, aminek eredményeképpen kemény hidrotermális kéményeket képeznek, melyek magassága akár a 25 métert is elérheti.

A tengeri geológusok és biológusok a közelmúltban tanulmányozták a tengerfenék ezen lenyűgöző részét, amelyet a Juan de Fuca-hegygerinc ösztönző szegmensének hívnak, és kidolgoztak egy új víz alatti térképet, amely itt közel 600 hidrotermális kéményt dokumentál.

A Föld egyik legfigyelemreméltóbb helyeként emlegetett helyszínen a tudósok a 1980-as évek óta víz alatti robotokat használnak a Juan de Fuca-hegygerinc ösztönző szegmensének tanulmányozására, amely kb. 350 kilométerre található az amerikai partoktól, a hidrotermális kéményszerű szerkezetek elsődleges pontja. Noha a térséget már korábban felfedezték, annak valódi kiterjedését soha nem sikerült feltérképezni a közelmúltbeli felmérésig, mivel a terület nagy részét sötét, homályos vizek árnyékolják. Nagyon nehéz látni odalent, mert a vízben lévő összes részecskék valamiféle ködöt okoznak.

Az óceáni hidrotermikus szellőzőnyílások geológiai szempontból nemcsak érdekesek. Úgy gondolják, hogy ezek a szélsőséges környezetek alapvető szerepet játszanak a Föld mikrobiális életének megteremtésében, főzőedényként működve, ahol a szervetlen vegyi anyagok szerves vegyületekké történő alakulása történik. Mint ilyen, a kutatók ezeket a tulajdonságokat tanulmányozzák, hogy megértsék, milyen lehet az élet más bolygókon.

Forrás: IFLSCience!