A tyrannoszaurusz kicsinyek nem voltak nagyobbak, egy közepes méretű kutyánál

Kép: earth.com

A tyrannoszaurusz kicsinyek nem voltak nagyobbak, egy közepes méretű kutyánál

Míg a Tyrannoszauruszok minden idők legnagyobb ragadozói voltak, az Edinburgh- i Egyetem egy új tanulmányából kiderül, hogy csecsemőjük meglepően kicsi volt.

A vizsgáltok eredményei arra a következtetésre juttatták a kutatókat, hogy a  tyrannoszaurusz kicsinyek nem voltak nagyobbak, egy közepes méretű  kutyánál, amikor megtették első lépéseiket.

A tanulmány a tyrannoszaurusz embriók kövületeire összpontosított. A maradványok vadonatúj betekintést nyújtanak a tyrannoszauruszok korai fejlődésébe, amelyek nyolc- tizennégy  tonnát nyomtak és 12, 3  méter hosszúságúra nőttek mire elérték a kifejlett felnőtt kort.

Az ősmaradványok mérete alapján a tirannosaurusz csecsemők kikeléskor három láb körül voltak. A tanulmány vezető szerzője, Dr. Greg Funston szerint a csontok sokat taníthatnak méretükről és megjelenésükről.

A csapat két, Kanadában előkerült dinoszaurusz csontból készített 3D-s vizsgálatot, ezek között volt egy állcsont és egy karom is. Az átvizsgálások során kiderült, hogy a kivételes maradványok a Tyrannosaurus rex unokatestvéreié , a Tirannosauruszoké voltak.

A kérdés, hogy a Tyrannoszaurusz csúcsragadozó vagy dögevő volt-e, az őslénytan történetének egyik leghosszabb vitáját eredményezte.

Több mint 50 példányát azonosították, némelyiket majdnem teljes csontváz alapján. Legalább egy példány esetében lágy szövetek és fehérjemaradványok felfedezéséről is beszámoltak. A fossziliák nagy száma jelentős mennyiségű biológiai kutatómunkát tett lehetővé, melybe élettörténeti és biomechanikai vizsgálatok is beletartoztak. A Tyrannoszaurusz fiziológiája étkezési szokásai és feltételezett mozgási sebessége viták tárgyát képezi. Emellett rendszertana is vitatott, egyes tudósok az ázsiai Tarbosaurus bataart második Tyrannoszaurusz fajnak tekintik, míg mások elkülönítve, a Tarboszaurusz nembe sorolják be.

Forrás earth.com, wikipédia