A tudósok megszerezték egy 5700 évvel ezelőtt élt ember teljes genomját egy ősi rágógumiból

"Lola" művészi rekonstrukciója, ahogy nevezték. Tom Björklund

A tudósok megszerezték  egy 5700 évvel ezelőtt élt ember teljes genomját, amikor egy darab ősi „rágógumit" használtak DNS forrásként. Az elmúlt évezredek ellenére ez a gyantadarab sokat mondhat nekünk ősi tulajdonosáról.

A dél-dániai korai neolitikum ásatása során a régészek egy ősi, rágott nyírfa darabbal találkoztak - egy anyaggal, melyet a nyírfa kéregének melegítésével hoztak létre, és amelyet széles körben használtak ragasztóként és fertőtlenítőszerként régen. Ezt a nyírfadarabot jól meghatározott emberi harapási jelek borítják, ami azt sugallja, hogy rágták, mint a rágógumit, valószínűleg a fogfájás vagy a fertőzés orvoslására.

A koppenhágai egyetem által vezetett bioarcheológusok csoportjának sikerült kinyernie az ősi DNS-t ebből a nyírfenyőből és szekvenálni annak a személynek a teljes genomját, aki egyszer rágta. Ez az első alkalom, hogy a teljes emberi genomot kivonták a csontok kivételével. Megállapításaikat ma a Nature Communications folyóiratban teszik közzé .

„Elképesztő, hogy egy teljes ősi emberi genomot kaptunk, kivéve a csontot" - nyilatkozta Hannes Schroeder, a koppenhágai egyetem Globe Intézetének docense,  a koppenhágai egyetemen.

A genom körüli vizsgálat lenyűgözően éles betekintést adott arról a személyről, aki ezt a nyírfenyőt rágta majdnem 6000 évvel ezelőtt. Kezdetben az ember biológiailag nő volt, és genetikailag szorosabban kapcsolódtak az európai szárazföldi vadászgyűjtőkhöz, összehasonlítva azokkal, akik akkoriban Közép-Skandináviában éltek. Valószínűleg sötét bőrük, sötét hajuk és kék szemük volt, hasonlóan sok más európai vadászgyűjtőkhöz, leghíresebb ezek közül  a " Cheddar Man" -nek, a mai Egyesült Királyság egyik legkorábbi lakosának.

De a szekvenálás nemcsak az ő DNS-ét hozta felszínre. A szurkon található növényi és állati DNS-fragmenseket is , különösen a mogyoró és a kacsafélék DNS-ét, amelyek lehettek az egyén étrendjének részei.

A DNS szekvenálás olyan biokémiai módszer, amit a DNS oligonukleotid nukleotid bázisainak, tehát az adeninnek, guaninnak, citozinnek és a timinnek a sorrend-meghatározására használnak. A DNS szekvenciája határozza meg a sejtmagban, a plazmidokban, a mitokondriumban, a kloroplasztiszokban azt az örökletes genetikai információt, ami minden élő szervezet működésének alapprogramját adja.

A DNS-szekvencia meghatározása alapvető fontosságú az élő szervezetek működésének megértésében.

A kutatók különféle baktériumokhoz és vírusokhoz tartozó DNS-foltokat is találtak, amelyek valószínűleg az orális mikrobáiból származnak. Ezen baktériumok egyike a Porphyromonas gingivalis volt , az ínybetegséggel kapcsolatos kórokozó. Találtak olyan DNS-t is, amelyről feltételezhetően az Epstein-Barr vírus tartozik, amely a mirigy-lázért felelős kórokozó.

"Őseink más környezetben éltek, eltérő életmóddal és étrenddel rendelkeztek, ezért érdekes megtudni, hogy ez hogyan tükröződik" - mondta Schroeder.

"Segíthet megérteni, hogy a kórokozók hogyan fejlődtek és terjedtek az idő múlásával, és mi teszi őket különösen virulenssé egy adott környezetben. Ugyanakkor elősegítheti, hogy a kórokozó hogyan fog viselkedni a jövőben, és hogyan lehet azt visszatartani. vagy felszámolni. "

Forrás: IFLScience!

"Lola" művészi rekonstrukciója, ahogy nevezték. Tom Björklund, Kép : IFLScience!
Gyöngyből készült ékszerek