A tudósok felfedezték az apró csillogó tintahal szimbiotikus baktériumos ragyogása mögött rejlő legfontosabb összetevőket

Kép: IFLScience!

A szimbiózis a természeti világ legikonikusabb duóit hozta össze a természetben. Ezek a párhuzamos kapcsolatok akkor jönnek létre, amikor két különálló entitás hasznot húz az egymással való társulásból.

A hawaii bobtail-tintahal ( Euprymna scolopes ) esetében a társulás egy olyan típusú baktérium között jött létre, amely a tintahal kikelését követő néhány órán belül gyarmatosítja könnyű szerveit. Így  egy  igazi fény show-t biztosít a tintahal számára. A baktériumokat a tintahal cukor és aminosavoldattal táplálja, és cserébe alulról nézve elrejti a tintahal sziluettjét az általa létrehozott ellenvilágítással.

A fajt régóta a kölcsönösen előnyös szimbiózis fényes (a szó legszorosabb értelmében vett) példájaként tanulmányozták. Mindezen éleslátó kutatások ellenére az mBio folyóiratban megjelent új tanulmány kulcsfontosságú felfedezést tett arról, hogy mi váltja ki a baktériumokat ezen tintahal gyarmatosításában: "Izgalmas, hogy még mindig vannak új dolgok, még egy ilyen jól tanulmányozott rendszerben is "- mondta Laura Sanchez szerző, az UC Santa Cruz kémiai és biokémiai docense.

A bobtail tintahal kikeléskor rozsdaszínűek és teljesen fénytelenek. Néhány órával később fényszervüket elárasztja a Vibrio fischeri , egy olyan baktériumfajta, amely meglehetősen ritka az óceáni környezetben, és mégis valahogyan egy hüvelykujj nagyságú tintahal testében gyűlnek össze.

A farkas és a számolás…