A NASA bolygóvadásza először talált Föld-nagyságú bolygót egy csillag lakható zónájában

A TOI 700 d jelű égitest csillaga lakható zónájában fekszik, ez azt jelenti, hogy elvileg adottak lehetnek a felszínén a körülmények az élet kialakulásához – írja a Nasa.  A kutatók eddig meglehetősen kevés hasonló objektumot azonosítottak.

Paul Hertz, a NASA munkatársa szerint a TESS-t ( Transiting Exoplanet Survey Satellite ) kifejezetten úgy tervezték, hogy Föld-nagyságú égitesteket keressen a közeli csillagoknál. Ezen közeli objektumok előnye, hogy utóbb földi teleszkópokkal is tanulmányozhatóak. A felfedezést a szakértők a Spitzer űrtávcsővel is megerősítették.

A TESS 27 napon át vizsgálja az ég egy-egy szeletét, melyeket szektoroknak neveznek. Egy ilyen megfigyelés során a csillagok fényingadozását elemzik, ez ugyanis az objektumok előtt elhaladó bolygók jele lehet.

A TOI 700 egy M típusú törpecsillag, amely nagyjából 100 fényévre fekszik. Az objektumot először tévesen kategorizálták, úgy hitték, hogy a Napra hasonlít, holott valójában kisebb és kevésbé forró. Az exobolygót azt követően fedezték fel, hogy pontosították a csillag paramétereit.

A kutatók következő célja az, hogy felmérjék, van-e atmoszférája az égitestnek. A csapat eddig modellezéssel vizsgálta az objektumon uralkodó lehetséges körülményeket. Az egyik szimulációban az exobolygónak vastag, szén-dioxidban gazdag légköre volt, hasonló lehetett a fiatal Marsnak is.

A rendszerben három exobolygót ismernek, a TOI 700 d a legkülső, egyedül ez található a lakható zónában. A Földnél 20 százalékkal nagyobb égitest 37 nap alatt kerüli meg csillagát. Az exobolygó feltételezhetően kötött tengelyforgású, tehát mindig egyazon oldalát mutatja a TOI 700 felé.

Forrás: ng.hu