A Holdon a sugárzási szint 200X magasabb, mint a Földön

Kép: IFLScience!

A Holdon a sugárzási szint 200X magasabb, mint a Földön

Az űrkutatás sok kockázatot rejt, amelyek közül az egyik a tér sugárzás.  A Föld mágneses terét képező védőburkon kívül, a Nap és a galaxis többi részecskéi komoly veszélyt jelentenek az emberi egészségre.

A Science Advances című folyóiratban, a kutatók most számszerűsítették, hogy a Holdon az űrhajósok milyen szintű sugárzással számolhatnak - és ez kiemelten sok. A csapat becslései szerint az űrhajósok ekvivalens dózisa naponta kb. 1,3 milliSievert (a radioaktív forrásból kapott sugárzási dózis mértékegysége). Ez 2,6-szor magasabb, mint az űrhajósok eddigi tapasztalata a Nemzetközi Űrállomáson (ISS).

"A Holdon mért sugárzási szintek körülbelül 200-szor magasabbak, mint a Föld felszínén, és 5-10-szer magasabbak, mint egy New York-Frankfurti járaton." - mondta Robert Wimmer-Schweingruber, a tanulmány  szerzője nyilatkozatában. "Mivel az űrhajósok hosszabb ideig lennének kitéve ezeknek a sugárzási szinteknek, mint a transzatlanti járatok utasai vagy pilótái, ez jelentős expozíciónak számít."

A napi effektív sugárzásnak ezt a szintjét nehéz elképzelni, a banánevéstől kezdve a fogászati röntgensugárzáson át, a Fukushimában eltöltött pár hétig. A kifejezetten sugárzással dolgozóknak csak egy év alatt szabad legfeljebb 50 milliSievertnek kitenniük magukat. A Holdon található űrhajós 38 nap és 12 óra alatt lépné át ezt a küszöböt.

Az informatív mérések a Hold túlsó oldalán elhelyezkedő kínai Chang'e 4 lander fedélzetén található Lunar Lander Neutrons és Dosimetry kísérletből származnak . Ez a kísérlet nem az első sugárzásmérés a Holdon, de ez az első, amely eléri ezt a pontossági szintet.

Forrás: IFLScience!