Ausztrália: A Yarrabubba- kráter a Föld legrégebbi meteorit krátere, legalább 2,2 milliárd éves

Az igazán régi kráterek, mint például a fenti Yarrabubba-kráter Nyugat-Ausztráliában, nagyon ritkák, mivel a Föld felszínét folyamatosan átalakítja a lemeztektonika és az erózió. Timmons Erickson jóvoltából

A Nyugat-Ausztrália hátsó részén található 43 mérföld ( 69 km) széles lyuk szinte észrevétlen. Rendkívül sík, kivéve egy középső kis dombot, amelyet az ütés során megolvadt szikla hozott létre. Valójában a kutatók nem tudták, egészen 2003-ig, hogy egy idegen űr tárgy hozta létre a kissé bemélyedt felületet. Most új leletek bizonyítják, hogy a kráter végül is lenyűgöző, mert a világ legrégebbi ismert krátere lehet.

A Yarrabubba kráter impresszív megjelenése aligha meglepő; az igazán régi kráterek ritkák, mivel a Föld felszínét folyamatosan átalakítja a lemeztektonika és az erózió.

Erickson és kollégái azonban bizonyítékokat találtak arra, hogy a Yarrabubba-kráter akkor jött létre, amikor egy meteorit sújtotta a bolygót körülbelül 2,2 milliárd évvel ezelőtt, írták január 21-én a Nature Communications folyóiratban. Ennek során ez az esemény átalakíthatta a Föld éghajlatát és hozzájárulhatott a jégkorszak végéhez.

Két ásványi anyag, a cirkon és a monazit volt a zár nyitja a kráter korának meghatározásában. Ezek az ásványok nyomokban tartalmaznak uránt, amely az idő múlásával természetesen ólommá alakul. Annak megmérésével, hogy mennyi ólom és urán van jelen egy adott kőzetben, a tudósok megbecsülhetik annak életkorát.

Amikor a Yarrabubba-t a meteorit felszántotta Nyugat-Ausztráliában ezt a helyet, a perzselő hőmérséklet torzította ezeknek az ásványoknak a kristályszerkezetét. Amikor átkristályosodtak, a régi ólom kiszabadult és visszaállította a geológiai órát, mondja Erickson. Csapata kiszámította a maradék uránmennyiséget, valamint az azóta felhalmozott ólmot, és meghatározta a kráter életkorát.

Ezek a számítások azt mutatták, hogy a Yarrabubba több mint 200 millió évvel korábban jött létre, mint a következő legrégebbi ismert kráter, a Vredefort-kupola Dél-Afrikában. "Megkezdtük annak vizsgálatát, hogy mi történt a Föld történetében abban az időszakban" - mondja Erickson. A csapat rájött, hogy a meteorit becsapódás akkor történt, amikor a bolygó egy „Hógolyó Föld" időszakban volt, vagyis amikor a jég és a gleccserek lefedték a bolygó nagy részét.

A kutatók számítógépes szimulációkat végeztek annak érdekében, hogy megvizsgálják, mi történt volna, ha az ütközés helyét jégréteg borította volna, amikor a meteorit becsapódott. Néhány pillanat alatt az ütés elegendő mértékben elpárologtatta volna a jeget ahhoz, hogy több mint 100 milliárd tonna vízgőzt eljuttasson a légkör felső részébe. A vízgőz erőteljes üvegházhatást okozó gáz, tehát ez az esemény megteremtette a megfelelő feltételeket a bolygó felületének melegítésére és a jégkorszak lezárására. Erickson szerint azonban, hogy ez megtörténjen, a vízgőznek több száz-ezer évig a légkörben kellett maradnia, ahelyett, hogy esőként vagy hóként visszaesne a Föld felszínére.

Következő lépésként a kutatók az ősi légkör szimulációinak lefolytatását tervezik annak meghatározására, hogy a meteorit hatása által létrehozott vízgőz mennyi ideig maradhatott a légkörben.

Forrás: popsci.com