A farkasok legkorábbi háziasítása egy barlangban történhetett Németországban

A kutatók felfedezték a világ legkorábban háziasított farkasainak maradványait egy délnyugat-németországi barlangban. A Scientific Reports folyóiratban található kövületeket ismertetve elmagyarázzák, hogy a példányokat nem lehetett sem ősi farkasoknak, sem modern kutyáknak besorolni, hanem „minden korabeli és ókori kutya és a legtöbb farkas genetikai sokféleségének szinte teljes jellezetességét" hordozták.

Általánosan elfogadott tény, hogy a farkasok háziasítása először körülbelül 16 000 évvel ezelőtt történt Eurázsiában, bár az nem ismert, hogy ez a folyamat egyetlen helyen kezdődött-e, vagy több helyszínen zajlott-e egyszerre. Függetlenül attól, hogy mi történhetett máshol, úgy tűnik azonban, hogy a Gnirshöhle-barlang lakói a mai Németország területén már ekkor elkezdték megszelídíteni a farkasokat, ezért valószínűleg a világ első kutyatenyésztői voltak .

Ez a kicsi, de rendkívül jelentős barlang a Hegau Jura régióban található, amelyet a magdaléna kultúrák a pleisztocén vége felé laktak.

A Gnirshöhle canid maradványainak morfológiájának, genetikájának és izotópjainak elemzése után a kutatók megjegyezték, hogy a vizsgált példányok alapján úgy tűnik, hogy több ősi farkas nemzetségből származnak , köztük olyanból , amely nem felel meg a régió más kanid származásának.

Ez azt jelenti, hogy a barlang lakói számos alcsoportból szelídítették és nevelték a farkasokat, amelyek egy része Európán kívülről származik.

Az izotópanalízis eredményei azt mutatták, hogy a kanidák alacsony fehérjetartalmú étrendet fogyasztottak, amely nagyban különbözött a vad farkasokétól, ami arra utal, hogy ember táplálta őket.

Chris Baumann, a tanulmány szerzője ezeket a megállapításokat kommentálva kifejtette, hogy „ezen állatok közelsége és a meglehetősen korlátozott étrend jelei arra utalnak, hogy 16–14 000 évvel ezelőtt a farkasokat már háziasították és kutyaként tartották".

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a Gnirshöhle nem biztos, hogy a farkasok háziasításának egyetlen helye volt ebben az időben, és a kutatók szívesen rámutatnak, hogy hasonló folyamatok máshol is előfordulhattak.

A minták mitokondriális genomjainak alaposabb vizsgálata lehetővé tette a csapat számára, hogy azonosítsa külön a farkas és kutya génjeit, amelyeket aztán egy közös ősre vezethettek vissza, amely nagyjából 135 000 évvel ezelőtt élt. Bár ez nem feltétlenül jelenti azt a pontot, amikor a háziasítás megkezdődött, a kutatók szerint ugyanis ez „az ilyen események felső határát" mutatja.

Összefoglalva eredményeiket, a tanulmány szerzői kifejtik, hogy "bár nem tudjuk kezelni a háziasítási esemény szingularitásának kérdését, eredményeink alátámasztják azt a hipotézist, hogy a Hegau Jura a korai európai farkasok háziasításának potenciális központja volt".

Forrás: IFLScience!