A csillagászok 83 új szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel a korai világegyetemben

Az NGC 4319 spirálgalaxis, látszólag mellette (a valóságban sokkal messzebb) a Markarjan 205 kvazár. A galaxisok közelében látszó kvazárokra alapozta Halton Arp mára megcáfolt elméletét, amely szerint a kvazárok a galaxisok magjából „dobódnak ki”.

Az 1960-as években a kutatók csillagszerűnek tűnő rádióforrásokat találtak, amiket kvazároknak neveztek el. A kvazár közepén óriási energiaforrás van, nagy valószínűséggel egy fekete lyuk. Ezt néhány fényév átmérőjű korong veszi körül, melynek közelében gyorsan úszó gázfelhők találhatók. A korongtól távolabb pedig, kb. 100 fényévnyire, ott, ahol a kvazár egybeolvad az anyagalaxissal, vékonyabb és hidegebb felhők keringenek.

Egy nemzetközi csillagászcsoport 83 új kvazárt fedezett fel abból az időből, amikor az univerzum a mai korának csak a tizede volt. A kvazárokat - a galaxisok fényes központjait - rendkívül aktív szupermasszív fekete lyukak hajtják, mely felfedezés értékes betekintést nyújt a kozmosz első milliárd évébe.

A megállapításokról öt különböző dokumentum számol be , amelyek részletezik az objektumok tulajdonságait. A kutatók elárulták, hogy az általuk megfigyelt régió 100 kvazárt tartalmaz a korai világegyetemből, amelyekből 17-et már tudtunk. Becsléseik szerint átlagosan a szupermasszív fekete lyukak távolsága körülbelül egymillió fényév.

Felfedezéseik között a csapat megtalálta az eddigi második legtávolabbi kvazárt. Fénye abból az időből származik, amikor az univerzum körülbelül 700 millió éves volt.

A szupermasszív fekete lyukak pontos kialakulása továbbra is rejtély. A kozmikus mikrohullámú háttér kibocsátása után, 370 000 évvel az ősrobbanás után, az univerzum belépett a „kozmikus sötét középkorba", amikor még nem világított látható fény. Több száz millió év után az első csillagok elkezdtek kialakulni és az anyag összeállt az első galaxisokban. E galaxisok középpontjában olyan szupermasszív fekete lyukak voltak, amelyek olyan energiával falták fel az anyagot, hogy a galaktikus központok kvazárként ragyogtak.

Úgy gondolják, hogy a fekete lyukak hierarchikusan alakulnak ki. A kis fekete lyukak, amelyek szupernóvák következményei lehetnek, összeolvadnak és egyre nagyobbak lesznek. De némelyikük túl nagy ahhoz, hogy ilyen formálódjon az ősrobbanás óta eltelt időben. Az ULAS J1342 + 0928, a legtávolabbi kvazárt egy fekete lyuk hajtja, amely a Nap tömegének 800 milliószorosa.

Forrás: wikipédia, IFLScience!