A csillagos éjszakai arlequin varangy( Atelopus aryescue): 30 éve kihaltnak hitt békát találtak a tudósok

Kép: IFLScience

lág A csillagos éjszakai arlequin varangy(Atelopus aryescue​) : 30 éve kihaltnak hitt békát találtak a tudósok

A biológusok a csillagos éjszakai arlequin varangyot majdnem három évtizeden át nem látták, azt feltételezték, hogy kihalt. Noha lenyűgöző fekete-fehér foltos megjelenése alapján nehéz megérteni, hogyan maradt  rejtve ezekben az években.A lenyűgöző varangy csak a Sierra Nevada de Santa Marta-ban él, tengerszint felett körülbelül 2000- 3500 méter magasságban, a Fundación Atelopus NGO kutatói találtak rá. Utoljára, amikor ezt a különleges állatot tudományos szempontból megfigyelték 1991-ben, csak hat különálló példányát ismerték, sokan attól tartottak, hogy az élőhelyük elvesztése mellett a kihalását egy halálos gombás kórokozó is okozhatja, amely sok nemzetségét elpusztította már

A helyi Sogrom közösség azonban tisztában volt azzal, hogy a faj életben van. Az arhuacói emberek hatalmas szellemi és kulturális jelentőséggel bírnak a varangyot illetően, amelyet "gounának" hívnak. A varangyok kiváló barométert jelentenek az általuk megosztott élőhelyek környezeti egészségéről. Az emberek és a kétéltűek harmóniában élnek és generációk óta "párbeszédet folytatnak".

„A Sierra Nevada de Santa Marta szentnek tekinthető hely, és a harlequin varangyok a víz őrzői és a termékenység szimbólumai" - mondta Kaneymaku Suarez Chaparro, a Sogrome közösség tagja és a Francisco José de Cladas kerület biológiai hallgatója.

Miután észrevették a varangyok jelenlétét a környéken, a Fundación Atelopus biológusai négy évig folytattak megbeszélést a Sogrommal és spirituális vezetőikkel, hogy hozzáférjenek ennek az állatnak tanulmányozásához. A Sogrom ökoszisztémájának mély ismerete mellett a tudósok végül képesek voltak megtenni a 8 órás utat ezen a szent hegyen, hogy felfedezzék illetve  lefényképezzék a varangyot.

"Jelenleg nagyszerű lehetőségünk van a két világnézet összegyűjtésére, a fajok védelme és megőrzése érdekében: a nyugati tudományos ismeretek és az őslakos tudományok, kulturális és szellemi tudás által" - mondta Suarez Chaparro.

Összességében a csapat legalább 30 különálló csillagos éjszakai harlequin varangyot  ( Atelopus aryescue ) dokumentált, ami nem is rossz egy régen kihaltnak hitt faj részéről.

Forrás: IFLScience!